Eğitimin Amacı
Bu eğitim iki aşamada gerçekleştirilecektir. Bu eğitimde hem makale yazma eğitimi hem de proje yazma eğitimi verilecektir. Birinci makale yazma eğitimi; Doktora öğrenciler için özel olarak tasarlanan makale yazma eğitimi, akademik yazım konusundaki yeterliliklerini artırmak için stratejik olarak hazırlanmış, kapsamlı ve sürükleyici bir deneyim olmaya hazırlanıyor. Bu eğitimin kapsamı, araştırma, inceleme ve diğer akademik türlerle ilgili çeşitli makale yapılarının keşfedilmesiyle başlayarak, makale kompozisyonunun çeşitli kritik yönlerine uzanmaktadır. Program boyunca katılımcılar etkili araştırma metodolojilerinin inceliklerini araştıracak, kapsamlı literatür taraması, kaynak değerlendirme ve ustalıklı bilgi sentezi becerileri edineceklerdir. Eğitim, hem açık hem de ilgi çekici bir yazım tarzı geliştirmeye özel bir vurgu yaparak, yazım mekaniği konusunda incelikli bir anlayış geliştirmeyi amaçlamaktadır. Katılımcılar, ilgi çekici girişler ve etkili sonuçlar oluşturma yeteneklerini geliştirmeye yönelik pratik alıştırmalar yapacak ve bu unsurların yazılı çalışmalarının genel etkinliğine önemli katkılar sağladığını kabul edeceklerdir.
Ayrıca kapsam, katılımcıları APA, MLA ve Chicago gibi çeşitli atıf stilleriyle tanıştırarak atıf ve referans verme uygulamalarının derinlemesine incelenmesini içermektedir. Pratik uygulama, katılımcıların sadece teorik kavramları anlamalarını değil, aynı zamanda bunları ustalıkla uygulayabilmelerini sağlamak için önemli bir bileşen olacaktır. Eğitim, yapıcı eleştiri ve karşılıklı gelişim ortamını teşvik eden akran değerlendirme oturumları ile işbirlikçi bir boyut içerecektir. Teorik çerçevelerin ötesinde, katılımcılar başvuru ve yayın sürecinin incelikleri hakkında pratik bilgiler edinecek ve akademik ortamda güvenle gezinmelerini sağlayacaktır.
Akademik yazım ve yayıncılık konusunda deneyimli eğitmenler tarafından yönetilen program, katılımcılara güven duygusu aşılayarak araştırma bulgularını hassas ve etkili bir şekilde ifade etmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. Kazanılan beceriler akademiyle sınırlı kalmayıp profesyonel alanlara da uzanarak katılımcıları konferanslarda, seminerlerde ve sektörle ilgili daha geniş kapsamlı yayınlarda üstün başarı gösterecek şekilde donatmaktadır. Başarılı bir şekilde tamamlandığında, katılımcıların makale yazma yeteneklerini geliştirmeye olan bağlılıklarını simgeleyen bir sertifika verilecektir. Eğitim, özünde, doktora öğrencilerini akademik ve profesyonel yazma arayışlarında mükemmelleşmek için gerekli araçlarla güçlendiren dönüştürücü bir yolculuk olmayı amaçlamaktadır.
Bilimsel bir araştırma, sonuçları makale haline gelmeden bitmiş sayılmamaktadır. Araştırma veya projenin tamamlanmış olduğunun göstergesi, elde edilen sonuçların makaleye dönüştürülerek bilimsel bir dergide yayınlanmasıdır. Bu nedenle, bilim insanı çalışmalarını bilim dünyasında sergilemelidir. Araştırma sonuçlarının bilimsel makale haline getirilip paydaşlara iletilmesi, alanla ilgili diğer bilim insanı veya araştırmacıların bu çalışmaya ulaşabilmesi ve değerlendirebilmesi önemlidir. Ayrıca, araştırıcının çalışmasını bilim dünyasına sunma cesaretini göstermesi, alanıyla ilgili bilimsel literatüre hakim olduğunun da bir göstergesidir. Bu eğitim kapsamında araştırma sonuçlarını makale haline dönüştürerek yayımlama sürecine getirmeyi amaçlamaktadır. Bu etkinliğin kapsamı doktora öğrencilerinin ve akademik hayata yeni başlayan öğretim elemanlarının akademik kariyerlerine olumlu yönde yön vermek ve onları etkili bilimsel çalışmalar yapmaya teşvik etmektir. Son olarak son şekli verilmiş bir makalenin bilimsel bir dergiye nasıl gönderileceği hakkında bilgiler verilmiştir.
Bu etkinlik sayesinde,
• Doktora öğrencilerini iyi yapılandırılmış ve tutarlı akademik makaleler hazırlamak için gerekli beceriler kazandırmayı,
• Katılımcıların araştırma bulgularını yazılı makaleler aracılığıyla etkili bir şekilde iletme becerilerini geliştirmeyi,
• Araştırma makaleleri, incelemeler ve fikir yazıları gibi çeşitli makale türleri için farklı yazma stillerin tanıtımı,
• Literatür taraması, bilgi toplama ve kaynakların eleştirel değerlendirmesi için etkili teknikler öğretmeyi,
• Makalelerin okunabilirliğini artırmak için açık ve özlü bir yazı stili geliştirmeyi,
• Katılımcıların doğru atıf stillerini anlamalarını ve uygulamalarını sağlamak, akademik dürüstlüğü teşvik etmek ve intihalden kaçınmayı,
• Akademik dergilerde nasıl gezinecekleri ve yayın şanslarını nasıl artıracakları konusunda öğrencilere rehberlik ederek başvuru ve yayın sürecine ilişkin içgörürler sağlamayı,
• Katılımcıların fikirlerini ifade etme, araştırma yapma ve argümanlarını bilimsel bir şekilde sunma konusunda kendilerine güvenmelerini sağlamayı,
• Yüksek lisans öğrencilerini sadece akademide değil, konferanslar, seminerler ve sektörle ilgili yayınlar gibi profesyonel ortamlarda da değerli olan becerileri kazandırmayı,
• Katılımcılara uygulamalı alıştırmalar ve yazma etkinlikleri yoluyla öğrenilen kavramları uygulama fırsatları vermeyi,
• Katılımcılar arasında etkileşimi kolaylaştırarak bağlantı kurmalarını, deneyimlerini paylaşmalarını ve destekleyici bir ağ oluşturmalarını sağlamayı, amaçlamaktadır.
İkincisi ise proje yazma eğitimidir. Bu etkinlik ile geleceğin akademisyenlerinin yeterli araştırma projesi bilgisine sahip olmaları ayrıca Fırat Üniversitesi’nin araştırma projesi sayısı ve kalitesinin arttırılması amaçlanmaktadır. Geleceğin öğretim üyeleri olacak, yeterliliğini vermiş doktora öğrencilerinin TÜBİTAK programlarını tanımalarını, bilimsel araştırma projeleri hazırlama ve yürütme ile ilgili bilgi sahibi olmalarını sağlamak bu etkinliğin temel hedefini oluşturmaktır. Etkinlik ile genç araştırmacıların daha büyük bütçeli ulusal ve uluslararası araştırma projelerini (1001, 1003, Horizon 2020 vb.) hazırlama ve yürütmesine zemin oluşturulması hedeflenmektedir. Bu etkinliğin yapılması noktasında Fırat Üniversitesi Rektörlüğü’nün destek yazısı bulunmaktadır. Etkinlik, teorik (toplam eğitim saatinin 2/3’ü oranında) ve uygulamalı (toplam eğitim saatinin 1/3’ü oranında) derslerden oluşacaktır. Proje yönetimi ve deneyimine sahip araştırmacılar ve TÜBİTAK kapsamında kurullarda görev almış olan kişilerce sunulacak teorik ve uygulamalı derslerin, TÜBİTAK programlarına proje yazma ve yürütme sürecinin tüm aşamalarında katılımcıların yetkinliğine katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu amaçla, etkinlik sonunda araştırmacı ve öğrencilere aşağıda belirtilen hususlarda bilgi aktarılması amaçlanmaktadır.
1. Proje nedir ve niçin proje verilmelidir?
2. TÜBİTAK ARDEB projeleri nelerdir? Proje fikri ile proje türü seçiminde nelere dikkat edilmelidir?
3. TÜBİTAK araştırma projelerinin genel kısımları nelerdir?
4. Proje baslığı nasıl saptanır?
5. Özet ve anahtar kelimeler yazılırken nelere dikkat edilir?
6. Özgün değeri (Konunun Önemi, Projenin Özgün Değeri ve Araştırma Sorusu veya Hipotezi ile Amaç ve Hedefler) yazarken dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?
7. Yöntem yazılmasında dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?
8. Araştırma olanakları ve projede kullanım amaçları nelerdir?
9. İş paketleri, iş-zaman çizelgesi ve bütçe hazırlamada nelere dikkat edilir?
10. Başarı ölçütü ve risk yönetimi nedir? Nelere dikkat edilmelidir?
11. Hakem/panelistlerin projeleri değerlendirirken dikkat ettiği hususlar nelerdir?
12. Etkin proje yönetimi nasıl gerçekleştirilir?
13. Ara ve sonuç raporlarının yazımında dikkat edilecek hususlar nelerdir?